Dit artikel wordt u aangeboden door Van Lanschot Kempen Investment Management.

Kempen: Media to Inspire

Floris Oliemans is portfoliomanager van het Kempen Dividend-team. Omdat hij een verwoed lezer én podcastluisteraar is, hebben we hem gevraagd naar zijn favorieten van het moment.

Bad Blood: Leugens en geheimen in Silicon Valley

Bad Blood beschrijft een van de grootste bedrijfsfraudes van de afgelopen tien jaar, die van Theranos. Deze biotechnologie startup van de piepjonge Elizabeth Holmes beloofde voorgoed een einde te maken aan dure bloedonderzoeken. Bloed kon voortaan onderzocht worden zonder dat er een naald aan te pas kwam. Het enige probleem was: de technologie werkte niet.

Het boek biedt fascinerend beeld van hoe ver deze onderneming ging om fraude te verhullen. En laat zien hoe gewillig zelfs de slimste beleggers geloofden in een technologie die te mooi leek om waar te zijn. Hoewel Theranos nooit naar de beurs is gegaan, had het bedrijf op het hoogtepunt van geschatte waarde van zo’n 9 miljard dollar. Op dit moment is die waarde overigens bijna nul.

Succesvol beïnvloeden: Influence: The Psychology of Persuasion

We zijn niet allemaal voor verkoper in de wieg gelegd. Maar soms moet je anderen overtuigen om je eigen doel te bereiken. Om iemand te overtuigen is het gelukkig helemaal niet nodig om een stereotiepe gladde verkoper te zijn. Succesvol beïnvloeden heeft alles te maken met inzicht in de menselijke ontwikkeling en daar voordeel uit weten te halen. 

Een van de methodes die in Influence worden toegelicht, is de kracht van reciprociteit. Is je diner voor je betaald en heb je achteraf het gevoel dat je iets moet terugdoen? Dat is reciprociteit. Influence helpt je om dit fenomeen te begrijpen en andere methodes helpen je om als influencer effectiever te worden. Influence is met reden een van de bestverkopende marketingboeken van sinds de eerste uitgave in 1984. 

Benieuwd naar de podcasttip van Floris? Lees verder in de Kempen Insight Outlook editie.